RALLIJS - atdarināt redzēto ir neprāts 16

 

Foto: Publicitātes foto

Atis Jansons, Latvijas Avīze | 11.augusts 2013 12:52

Šoreiz gan runa nebūs par skatītāju drošību trases malā, lai gan arī tā par spīti organizatoru pūlēm ir un paliek nepietiekama. Joprojām prāva daļa publikas ir krietnā “ķirsī”, joprojām daudzi, pat skaidrā būdami, šķiet nekad nav dzirdējuši jeb pārāk optimistiski pamanās aizmirst dažus likumus, kuri būtu jāievēro ikvienam, kurš tuvojas ātrumposmiem – paaugstinātas bīstamības zonai. Atgādināt? Nestāvi tur, kur nav iespējama ātra bēgšana, ja sportists kļūdīsies vai neizturēs viņa auto. Pat taisnēs tā var gadīties. Nestāvi ar muguru pret trasi, neskaties (ja vien neesi pilnīgi drošā pozīcijā) uz tuvojošos auto caur foto vai videokameras skatu meklētāju – tie kropļo patieso bildi. Bez ierunām uzklausi trases apsargu norādījumus, nelien aiz ierobežojošajām lentām. Un tā tālāk un tā joprojām.

Tas skatītājiem, kas pārvietojas kājām. Bet lielākās ziepes sākas, kad viņi sāk braukt. Uz nākamo ātrumposmu. Uz mājām, kad viss beidzies. Un mēģina lidot tā, kā sportistus lidojam redzējuši. Es arī varu!!! Nevari vis. Un, lūk, kāpēc.

 

Cita tehnika, citi ceļi

Tavs auto atšķiras no sporta rīka kā ūdens no šņabja. Un runa jau nav par zirgspēkiem, kuru šajā gadsimtā visiem daudz. Ja pārbaudītu uz stenda tavus šķietami labos amortizatorus, izrādītos, ka to efektivitāte labi ja sasniedz 50 procentus. Lielākajai daļai sportistu ir tādi svārstību slāpētāji, kuri tur reizes trīs labāk kā jauni “ielinieki”. Tātad 300 %. Un maksā tādi vairāk nekā auto, kurš Dundagā, Ģibuļos un Spārē tiek uzskatīts par ļoti labu. Viņi ātri  brauks pa nelīdzenu ceļu un stūrēs, tu – ja mēģināsi kaut tuvoties redzētajam kaifam, lidosi. Stāvus debesīs. Ātrā grants līkumā tavs mīkstais kuģis šķiebsies, iekšējais ritenis gandrīz zaudēs saķeri, un diferenciālis (vai zini, kas tas tāds?) neļaus vilkt arī pie ceļa piespiestajam, ārējam. Tu nevari ar jaudu pretoties centrbēdzei. Viņi var, jo brauc ar bloķētiem diferenciāļiem. Viņu riepas speciāli piemērotas grantij. Un jaunas. Un mainītas tiek vairākkārt šajos nieka 500 kilometros. Tavējās? Un tā bez gala.

Cits auto. Un citi ceļi. Lai gan šķiet tie paši. Viņi brauc, zinot, ka pretim neviens nenāks. Ka buki, stirnas un zaķi tāltālu aizbaidīti. Tu vari satikt gan mežakuili, gan citu sacīkstes saskatījušos “meistaru”.

 Citas iemaņas

Tavas zināšanas par auto vadīšanu aprobežojas ar ābeci. Gāze – uz priekšu, bremze – stop. Braukšanas virzienu mainām, pagriežot stūri. Neskumsti un nejūties vientuļš, līdzīgi “izglītoti” ir vismaz 90% līdzpilsoņu.

Vēl kādas deviņas simtdaļas zina mazliet vairāk. Dzirdēju divus tādus trases malā spriežam – eu, skaties, šim taču līkumā deg stopsignāli! Līkumā taču nedrīkst bremzēt!!!

Nedrīkst. Tu nedrīksti, jo neesi apguvis ātra brauciena augstāko matemātiku, kura māca, ka auto virziena izmaiņu lielākā daļa tiek vadīta ar vilkmi un bremzi. Ar pedāļiem. Tu pa logu vari paspēt pamanīt, cik enerģiski šie vīri strādā ar rokām, bet tu neredzi kājas. Un tās ātrumposmā veic tādu danci, kāds tev sapņos nav rādījies, kādu var apgūt tikai ilgos un regulāros treniņos. Viņu kreisā kāja māk bremzēt. Tavējā tikai sajūgu spiest. Viņu labā kāja brīžiem pamanās tikt galā ar diviem pedāļiem (gāzi un bremzi) reizē, reizēm tā sastopas ar kreiso uz platā bremzes pedāļa...

Priekšējās piedziņas auto (tāds droši vien ir arī tavējais) bez šiem trikiem vispār nav  ātrā līkumā iegriežams. Meistars līkumā bremzē gāzi neatlaižot, tā saglabājot priekšējo riteņu rotāciju un vadāmību, reizē vieglītēm “noraujot”, ievadot slīdē pakaļējos. Saprati? Nez vai. Lai gan “roķeni” droši vien ziemā kādreiz līdzīgiem mērķiem lieto. Labi. Pirmais solis uz sportu. Bet neprecīzs, rupjš solis, un tas lielos ātrumos ir bīstami.

Ko nu par tādiem smalkumiem, kā bremzēšana ar kreiso kāju. Distance starp vienkārša, iespējams pat gluži laba, tomēr “ielas” braucēja un rallista iemaņām ir milzīga. Pat pamata elementos, tādos kā pozīcija sēdeklī un rīcība ar stūri.

Pamatu nav, bet torni gribi būvēt...

 

Cita pieredze

Nevar pēkšņi sākt braukt ātri, ja viss iepriekšējais mūžs ir bijis viena vienīga vairāk vai mazāk prātīga čunčināšana. Neskrien arī šodien. Tev nav pieredzes. Skriesi, paslīdēsi. Un to, ka slīdi, sapratīsi pārāk vēlu. Reakcija, ja arī laimīgi  pareiza, būs nokavēta un vairs neglābs.

Meistars ātri braucis ir daudz. Tik daudz, ka slīdi vairs nevis sajūt, kad tā sākusies, bet paredz iepriekš, zibenīgi slāpē, nocērt asi un precīzi pie pašas saknes, ja tā viņam nav vajadzīga. Vai rada tīši, ja vēlas. Izmanto un izbauda...

 

Ko darīt?

Necel šodien, ko nevari nest. Ja tomēr kāro rallija kausu pacelt, dari to ar apdomu. Pakāpeniski. Prasi padomu, apmeklē attiecīgas skolas. Nu jau arī Latvijā tādas var atrast.

Neeksperimentē, neāksties koplietošanas ceļos un ar nedrošu ielas auto. Paliec skatītāju pulkā, ja neesi drošs, ka spēsi visu savu naudu, visu savu laiku likt uz vienas kārts. Citādi par meistariem nekļūst.

Vietas, kur rallijā nevajadzētu stāvēt Foto: Publicitātes foto

 
Visi komentāri
 
White_Trash 11.augusts 2013 14:18
0 2 Atbildēt

"Viņu labā kāja brīžiem pamanās tikt galā ar diviem pedāļiem (gāzi un bremzi) reizē, reizēm tā sastopas ar labo uz platā bremzes pedāļa..."

teikuma otraa dalja liek domaat, ka pirmaa dalja ir par kreiso kaaju, bet iisteniibaa - par labo

pilots 11.augusts 2013 14:19
3 2 Atbildēt

Nava nekādu problēmu :-D!

Galvenais jātur visu laiku pilnu gāzi :-)!

līkumos, vajag pieturēt kreiso kāju uz bremzes - tad būs ok!!!

audi/vw - idejāli frēzējas...

Ha-ha - viss notiek!

Vajag braukt visu laiku - ikdienā un rallija dienās tāpat (biki uzmanīgāk nekā bērnus ved uz skolu un bērnu dārzu, ja nu kāds skatītājs ziepes uztaisa)!

Katram jābrauc savās spēju robežās,

jālieto trajektorijas pa savu joslu - skaistās frēzēs

Ja ievēro csn, tad jau ir ok!

P.S ja kāds ir ātrāks par Tevi, tad smuki jāpalaiž garām un nevajag čakarēt otram braukšanu...

A_P

Redaktors 11.augusts 2013 15:29
2 2 Atbildēt

to White Trash

Paldies, ka pamanīji kļūdiņu! Palabojām.

subaru 12.augusts 2013 9:50
13 1 Atbildēt

viss pareizi ... cilvēks kurš ikdienā netrenējas, nav spējīgs arī ātri braukt.

Tas ir tāpat kā jebkurā sportā.

brauksim katrs savu spēju robežās un netraucēsim citiem, kas to māk darīt labāk :)

Bils 12.augusts 2013 14:40
0 1 Atbildēt

Kas tad šo komentēja, vai tiešām Pīlēna k-gs? ;)

Aigarcix 12.augusts 2013 14:55
3 2 Atbildēt

It kā jau dikti smuki uzrakstits,bet nu man liekas ,pārāk vīzdegunīgi.Nu, no sērijas,jūs jau esat lohi.:)))

subaru 13.augusts 2013 10:14
1 1 Atbildēt

no vienas puses raksts šajā portālā nav pārāk iederīgs ... tomēr tie cilvēki, kas apgrozās ar auto saistītos portālos, vortālos vai fōrumos, tomēr ir vairāk ieinteresēti par auto, braukšanu utt. 'Neko nejēdz' lielais vairums braucēju, kam auto ir tikai pārvietošanās līdzeklis ... :)

Palaidniex 13.augusts 2013 17:51
5 0 Atbildēt

interesēties par mašīnām un patiešām mācīties to labi vadīt nav viens un tas pats

sporta auto nav tas, kam bagažniekā ir kedas...

Aigarcix 13.augusts 2013 21:44
0 0 Atbildēt

Un paturpināšu.Braukt pēc leģendas ar stūrmani blakus ar nav tas pats,kas vilkt pa celju ,kas pat nav slēgts satiksmei.;)))Un par difera bloķēšanu ar varētu atsevišķu tēmu ielikt,jo ir dažādi veidi,utt.Nu parunājam gudri ,forši,bet labāk k-kā piezemētāk,lai ir saprotamāk ari tiem kas daudz nesaprot,pēc Jūsu teiktā,kas ir diferencālis,un vispār kad ir vinš jasabloķē.

REX 13.augusts 2013 19:37
2 0 Atbildēt

Visu cieņu raksta autoram, bet,....kurs gan no esarīgribu brauktrallijā, kuram nav bagatais papucis, sāk ar īsto apmācību, īstajiem amortizatoriem un riepām? Paceļ rociņu?.....tā, tā....laikam nav. Un tagad tie, kas ar veco žiguli pa laukiem gasēja??? Uj. Pietiek.

autobraucējs 1.septembris 2013 14:00
1 2 Atbildēt

Šis ir biznesa triks :-D!

Lai parasts cilvēks - nevarētu gūt prieku no braukšanas!!!

Rallija Organizēšanā iesaistītie (u.t.t) traki paliek, kad ierauga kādu, kurš brauc biki sportiski un NOSODA sportisku braukšanu...

ORGANIZĀTORU INTERESĒ, LAI BRAUC TIKAI VIŅA ORGANIZĒTOS PASĀKUMOS - SAMAKSĀJOT KOSMISKAS DALĪBAS MAKSAS !!!

Oskars 20.septembris 2013 15:39
9 0 Atbildēt

Lai katrs brauc kā viņam liekas labi.

Koplietošanas ceļš ir vienkāršai braukšanai.

Trase un sacensības ir cita opera.

Interesanti, cik % izbraukuši trasē ar savu ielas auto.

Par bremzēšanu, vienlaicīgi ar gāzi, reāli jaunajiem autiņiem gāzes pedālis citā augstumā stāv un gāzi automātiski met nost. + ABS velk grāvi izslīdot, lai saglabātu braukšanas trajektoriju, neviss izslīd centrbēdzē.

Laikam šim rakstam iederētos sen rakstītie Rallija pamati un video par elementāru ekstrēmo braukšanu un kaut vai sēžas pozīciju un kāju atrašanos pie "grīdas" :D

Oskars 20.septembris 2013 15:42
0 1 Atbildēt

vari sākt braukt minirallijā par samērīgām maksām vai ziemas daudzcīņā. Iespējas braukt ir daudz, tikai jāsāk, kaut 1nu reizi. Domāju, ka tu esi braucis reizes .... 0 .

Man taisnība?

4262622 16.decembris 2013 8:04
0 1 Atbildēt

Problēmas sāks tad, kad tāds zinātājs un ielas rallists sāk uzskatīt, ka priekša, aimugurē un pretībraucošie ari ir baigie veči un sāk bīstami izpildīties. Nu taču savāks viņš savu mašīnu uz apmales, ja es apdzīšu... pret kalnu, uz līkuma.

EDUS 30.augusts 2015 18:58
1 0 Atbildēt

Viss pareizi uzrakstīts, saskatās un tad mauc

aha 30.augusts 2015 19:29
1 0 Atbildēt

tieši tā,lai tie "rallisti" izbrauc vienu miniralliju ar savu auto,tad redzēs cik labā stāvoklī viņš īsti ir! uz asfaltu bremzes pārkarsīs,pa granti amīši pakaļā,bukses ļodzīsies,stūre smaga paliks,jo eļļa jau pastiprinātājam nav nekad mainīta un tta...

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Ar 120 000 eiro vērtības kritumu – Vācijā pārdod Audi ar V12 dīzeļa dzinēju 33

Pirms 12 gadiem šī automašīna maksāja 145 000 eiro, tagad īpašnieks to gatavs atdot par 23 800 eiro. Lasīt vairāk

 

TV AUTO ZIŅAS TESTĒ: 1000 ZS un 2 sek. līdz 100. Porsche Taycan.(+VIDEO) 4

Lai gan uzlabotais Porsche Taycan ārēji izskatās ļoti līdzīgs oriģinālajam, tas uzlabots pilnīgi visos parametros, un, kas svarīgi, visās modeļu versijās, ieskaitot paaugstināto Cross Turismo. Ar atjaunināto Taycan TV Autoziņas iepazinās testa braucienā Spānijā, tostarp arī Monteblanko ātrumaplī. Lasīt vairāk

 

Bankrota ēnā - Fisker izziņo milzīgas atlaides; klienti dusmīgi 20

Bankrota priekšā nonākušais ASV elektroautomobiļu ražotājs Fisker paziņojis par iespaidīgām atlaidēm savai produkcijai, kas dažos gadījumos sasniedz 24 000 dolāru. Lasīt vairāk

 

Policija un mediķi informēs par bezatbildīgai elektroskrejriteņu vadīšanai veltītu kampaņu "Ātrākais, kā nonākt slimnīcā" 18

Valsts policija un mediķi trešdien plkst.11 informēs par kampaņu "Ātrākais, kā nonākt slimnīcā", aģentūru LETA informēja policija. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti