Turpinām nodot jūsu pētījumiem un secinājumiem LVC satiksmes uzskaites punktu datus. Šoreiz piedāvājam sīkāku Veclaicenes ceļa (A2) analīzi. Un dažu iepriekšējā rakstiņa komentāru komentārus.
Pirmkārt – dažu komentētāju šaubas par šo datu nepietiekamu apjomu un precizitāti nav pamatotas. Stacionārā režīmā un pastāvīgi vien Latvijā darbojas 29 uzskaites punkti, kuri veic iepriekšējā rakstā minētos vairāk nekā 60 miljonus mērījumu gadā. Papildus, epizodiski, pēc vajadzības – mērījumu punktu ir vēl vairāk. Vasaras periodā, piemēram, atsevišķi tiek veikta sīkāka visu maģistrāļu kustības analīze (tieši šāda vienas nedēļas uzskaite no A2 ir šodien pievienotajā tabulā).
Otrkārt – ātruma mērījumam nav nekādas atkarības no auto riteņu bāzes garuma, tādēļ komentētāja replika par Mersedes limuzīna un Smart fiksēto ātrumu atšķirību uztverama vien ar humoru.
Treškārt – par vieglajiem un smagajiem. Te esam mazliet pinušies gan mēs, gan LVC darbinieki. Kādus ātrumus skaita punkti? Visus? Tā uzskatījām vēl pagājušajā nedēļā (un viedokli rakstiski apstiprināja LVC). Tādēļ iepriekš publicētajos aprēķinos visus smagos likām grupā „līdz 90 km/h, vieglo vidējam ātrumam attiecīgi palielinoties. Tagad LVC interneta lapā ar sarkanu pievienots skaidrojums - Kartē un tabulā uzrādītais ātrums ir tikai vieglo automašīnu fiksētais vidējais ātrums.
Pie tā tad šobrīd arī paliekam. Secinājumu būtība gan daudz nemainās. Veicām procentu rēķinus divos krietni atšķirīgos A2 punktos. Limitu 90 km/h uz 2x2 joslu ceļa Rīgas tuvumā pat visai intensīvas satiksmes apstākļos akceptē tikai katrs ceturtais satiksmes dalībnieks. 85 % piekrišanas līnija atrodas starp 100 un 110. 125. kilometrā (pirms Smiltenes – Gulbenes krustojuma) ceļa apstākļi krietni sliktāki. Toties kustības blīvums pieckārt mazāks. Varētu pat teikt niecīgs (3500 auto diennaktī – tas ir tikai ap 2,5 minūtē jeb mazāk nekā divi katrā ceļa kilometrā). Un ātrumi līdzīgi – limitu gan ievēro 43%, taču katrs ceturtais vēlas braukt ātrāk par simtu, katrs desmitais – ātrāk par 110.
Secinājumi? Te atļaujamies citēt aizvadītās nedēļas otrdienā „Latvijas Avīzē” teikto (autors Atis Jansons):
- Situācija iezīmēta. Kur programma? Viens skaidrs. Derētu beidzot atzīt, skaļi un skaidri, ka – ja par ideālu uzskatām bezierunu lojalitāti un limitu ievērošanu – viss ir „salaists dēlī” pamatīgi un diezgan bezcerīgi. Gandrīz paaudze braucēju Latvijā ir izaugusi trūcīgas kontroles un minimālu sodu vidē, tādēļ akceptējusi pārkāpumu kā tādu un pieradusi pie sev ērtākā braukšanas stila. „Plus pieci lati” jeb 105 - 110 km/h. Tā Latvijā brauc miljoni. Pāraudzināsim ar 200 „manuāliem” protokoliem nedēļas nogalē jeb 20 stacionāriem radariem nākamgad un 40 aiznākamajā... Cīņa ar vējdzirnavām. Lielvalsts Amerika saka – 85 procentus piespiest nevar. Mēs gribam pamēģināt. Ar kādiem paņēmieniem?
Tūlīt mazliet paaugstināsim sodu par 100 – 110 km/h. Ko tas dos? Manuprāt - tikai novērsīs jau tā niecīgos represīvos spēkus no 600 000 ĻOTI RUPJIEM pārkāpējiem gadā. No tiem, kuri patiešām ir nihilisti, kuri ir patiešām bīstami. Un ne jau tādēļ vien, ka dažreiz fiziski apdraud sevi un citus. Daļa no viņiem brauc prasmīgi un tiešas briesmas nemaz nerada. Bet viņi nepietiekamas kontroles apstākļos rada un redzami demonstrē nesodītu precedentu. Un tā veicina šīs grupas tālāku pieaugumu.
Par skaitliski lielāko „plus pieci lati” (vai 14 eiro, ja sodu izmainīs) grupu. Ļoti iespējams, ka viņu izvēlētais ātrums patiešām ir saprātīgs un Latvijas apstākļiem atbilstošs. Viņi (vairums), turklāt, nav ātruma narkomāni un „zem simta” arī (parasti ciešākas tuvības brīžos) dzīvot ir spējīgi. Ja vien uz šo plauktu pakāptos (tajos pašos blīvākajos apstākļos, vientulībā lai dara, ko grib) tie 10 - 40 procenti, kas visai paštaisni aizstāv savas tiesības uz tikai subjektīvi vajadzīgu mazu ātrumu.
Man tā vien šķiet, ka tieši „gandrīz godīgo” un „absolūti godīgo” konflikts tuvākajā laikā būs Latvijas lielceļiem raksturīgākais un būtiskais. Un kā to risināt ar administratīviem līdzekļiem – nezinu. Varbūt koleģiālas sarunas var līdzēt?
Bet detalizēti ātruma reģistrācijas dati noteikti ir pelnījuši lielāku satiksmes organizācijas un uzraudzības profesionāļu uzmanību. Tie dod iespēju uzzināt gan katras konkrētas trases specifiskos ieradumus, gan kalendāra mēnešus un dienas, kad nevajadzīgs azarts tajās sit augstu vilni. Papētiet gan, kungi! Iespējams tas palīdzēs limitētu spēku pareizu pielietojumu precizēt.
A ceļa nr. Un km |
Day of Week |
0-70 kph |
70-90 kph |
90-100 kph |
100-110 kph |
110-120 kph |
120-130 kph |
130-150 kph |
150-180 kph |
180-250 kph |
Total |
|
Thurs |
189 |
4766 |
6227 |
4861 |
1141 |
291 |
95 |
9 |
2 |
17581 |
|
Fri |
281 |
5745 |
7460 |
6891 |
1594 |
384 |
83 |
6 |
3 |
22447 |
2_14 |
Sat |
200 |
4633 |
6166 |
5140 |
1075 |
279 |
72 |
7 |
5 |
17577 |
|
Sun |
140 |
3796 |
6335 |
5116 |
1233 |
274 |
85 |
6 |
3 |
16988 |
|
Mon |
208 |
4971 |
6498 |
5581 |
1398 |
333 |
98 |
17 |
7 |
19111 |
|
Tues |
203 |
5341 |
7084 |
6382 |
1562 |
382 |
98 |
19 |
2 |
21073 |
|
Weds |
178 |
4053 |
7090 |
5116 |
1370 |
339 |
112 |
21 |
3 |
18282 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kopā |
1399 |
33305 |
46860 |
39087 |
9373 |
2282 |
643 |
85 |
25 |
133059 |
|
Procenti |
1,05 |
25,03 |
35,22 |
29,38 |
|
|
|
|
|
|
|
Procenti kopā |
|
26,08 |
61,3 |
90,68 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Weds |
348 |
5583 |
2074 |
515 |
58 |
10 |
2 |
2 |
1 |
8593 |
|
Thurs |
649 |
7983 |
2608 |
625 |
80 |
11 |
5 |
1 |
2 |
11964 |
2_47 |
Fri |
793 |
9337 |
2813 |
569 |
78 |
13 |
6 |
0 |
1 |
13610 |
|
Sat |
513 |
7205 |
2635 |
615 |
68 |
11 |
5 |
0 |
0 |
11052 |
|
Sun |
503 |
7062 |
2713 |
592 |
66 |
12 |
3 |
0 |
0 |
10951 |
|
Mon |
597 |
7084 |
2858 |
665 |
83 |
9 |
4 |
1 |
1 |
11302 |
|
Tues |
422 |
7039 |
2667 |
679 |
87 |
12 |
2 |
1 |
0 |
10909 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
0 |
|
Weds |
49 |
2475 |
2526 |
1442 |
494 |
130 |
40 |
10 |
1 |
7167 |
|
Thurs |
63 |
3276 |
3145 |
1698 |
540 |
112 |
46 |
5 |
0 |
8885 |
2_56 |
Fri |
87 |
3927 |
3781 |
1990 |
613 |
159 |
69 |
8 |
1 |
10635 |
|
Sat |
62 |
2892 |
3594 |
1777 |
521 |
152 |
60 |
9 |
3 |
9070 |
|
Sun |
55 |
2752 |
3638 |
1715 |
543 |
161 |
72 |
14 |
5 |
8955 |
|
Mon |
97 |
2914 |
3020 |
1611 |
507 |
148 |
50 |
18 |
0 |
8365 |
|
Tues |
74 |
2874 |
2755 |
1538 |
540 |
139 |
53 |
11 |
3 |
7987 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
0 |
|
Weds |
124 |
1344 |
911 |
407 |
106 |
41 |
10 |
1 |
0 |
2944 |
|
Thurs |
153 |
2082 |
1508 |
628 |
201 |
47 |
17 |
1 |
3 |
4640 |
2_78 |
Fri |
152 |
2276 |
1920 |
858 |
275 |
75 |
17 |
2 |
4 |
5579 |
|
Sat |
106 |
1974 |
1623 |
725 |
203 |
56 |
20 |
2 |
0 |
4709 |
|
Sun |
1 |
110 |
105 |
35 |
15 |
4 |
1 |
0 |
1 |
272 |
|
Mon |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
0 |
|
Tues |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
0 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
0 |
|
Mon |
168 |
1125 |
880 |
509 |
161 |
55 |
17 |
4 |
0 |
2919 |
|
Tues |
256 |
1429 |
866 |
471 |
150 |
46 |
14 |
6 |
2 |
3240 |
2_125 |
Weds |
272 |
1419 |
997 |
514 |
148 |
35 |
21 |
3 |
0 |
3409 |
|
Thurs |
262 |
1474 |
1083 |
593 |
161 |
46 |
24 |
0 |
2 |
3645 |
|
Fri |
232 |
1627 |
1394 |
859 |
245 |
55 |
33 |
3 |
4 |
4452 |
|
Sat |
215 |
1177 |
1192 |
721 |
206 |
64 |
29 |
3 |
2 |
3609 |
|
Sun |
152 |
1007 |
1208 |
849 |
224 |
70 |
20 |
2 |
2 |
3534 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
0 |
|
Kopā |
1557 |
9258 |
7620 |
4516 |
|
|
|
|
|
24808 |
|
Procenti |
6,28 |
37,31 |
30,72 |
18,15 |
|
|
|
|
|
|
|
Procenti kopā |
|
43,59 |
74,31 |
92,46 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Tues |
41 |
358 |
239 |
107 |
49 |
14 |
6 |
2 |
0 |
816 |
|
Weds |
33 |
341 |
245 |
97 |
40 |
10 |
14 |
0 |
0 |
780 |
2_189 |
Thurs |
47 |
331 |
240 |
86 |
32 |
9 |
13 |
1 |
1 |
760 |
|
Fri |
34 |
390 |
279 |
155 |
55 |
22 |
19 |
3 |
0 |
957 |
|
Sat |
38 |
387 |
329 |
159 |
54 |
9 |
9 |
4 |
0 |
989 |
|
Sun |
23 |
349 |
242 |
145 |
57 |
22 |
14 |
5 |
0 |
857 |
|
Mon |
32 |
310 |
203 |
100 |
42 |
9 |
5 |
1 |
0 |
702 |
Jau n' tais raksts par šo tēmu, bet atziņa iepriekšējā - atbilstošus ātruma ierobežojumus un pārkāpēju skaits jūtami mazināsies. Ja mans komforta ātrums uz šosejas ir 100km/h, nesākšu es tāpat bez iemesla braukt uz 120km/h. Gribu nepārkāpt, bet valsts to neļauj ;)
Kāpēc nevar braukt ar 90 km/h? Vai no 100 nometot līdz 90 uzreiz komforts zudīs?
Komforts zudīs tev, kad tavai fabijai pakaļā iespersies kāds smagais, kurš patiešām brauc ar 90, jo viņiem tahogrāfs ir kalibrēts un patiešām rāda 90, bet tavai bundžai 90 nozīmē 83..84km/h. Iekļaujies plūsmā un nebūs problēmu..
Tev pilniga taisniba!Man ar smago regulari sanak pa jurmaleni iet garam vieglajiem pa pirmo joslu!
Es par savu auto spidometra kļūdu zinu. Kad man ir faktiski 90 km/h, tad Fabijas spidometrs rāda 98 km/h, bet Merivai rāda 93 km/h !!!
Tad nesauc sevi par VWfanu. Opelfans vai Škodafans.
pārkāpēju skaits samazinātos arī, ja būtu lielāks sods par to līdz +20 ārpus pilsētas.
ar 5ls protokoliem pat policija neķēpājas - ārpus pilsētas ar 110 spidometrā (reāli - ap 104-105) poliči ne reizi nav turējuši.
līdz ar to jautājums - nafig tāds formāls ierobežojums ir vajadzīgs? ja to 3/4 neievēro un par to nav arī nekādu taustāmu sankciju.
Tāpēc sodam par ātruma pārkāpšanu ne vairāk kā par 10 km/h būtu jābūt 25 eiro, bet robežās no 11 līdz 20 km/h jābūt 60 eiro sodam!
Un kapē tieši tik, ja nav noslēpums ????
Sodam jābūt pieļidzinātam maka biezumam,kā Šveicē, Austrijā; savādāk mammu_papu dēliņi vienalga mauks pedāli grīdā
Mums faktisko maka biezumu noteikt ir nereāli, piemēram parex darboņi lūdza valsts apmaksātu pieteikumu tiesā, jo naudas maz... Savukārt pielīdzināt sodus vidējai algai valstī arī nav normāli, jo sodi domāti, lai atturētu no pārkāpuma, nevis lai to varētu vai nevarētu regulāri atļauties kā austeres vai dārgu vīņu...
nu tad ko cepties par +/- 10 km/h ja visā valstī bardaks?
nevis no algas, bet no reāli piederošo īpašumu vērtības, un taijos ieskaitīt arī tuvākiem radiem piederošos ! :-)
tur jau tie sūdi, ka Tu nestādies priekšā kā to administrēt un padarīt pieejamu tiem, kas uz ielas nosaka soda apmēru vai sistēmai, kura nosaka cik jāmaksā atbilstoši soda kategorijai atbilstošam vadīājam utt
Sodi domāti, lai pāraudzinātu ar 105 km/h pofigā braucējus tā, lai turpmāk viņi atturētos ātrumu pārkāpt! Sodam jābūt sāpīgam, tādam, lai pārkāpējam pirms nākamās algas aptrūktos nauda, un tad viņš domātu - eh, nevajadzēja man toreiz pārkāpt, tad naudas līdz algai pietiktu!
Radaru detektoru lietotāju skaits pieaugtu, nevis samazinātos pārkāpēju skaits - un galvenie izdrāztie būs nevis tie, kas brauca ar 20+, bet gan tie, kas apdzen...
Radaru detektoru lietotāji vispār ir lohi un ēzeļi - izmest naudu par tādiem mēsliem var tikai plānprātiņi!
Man liekas kādam te nav visi mājās. Laikam pionieris. Pareizais visās jomās un lietās. Apsveicu ar paštaisnuma gada balvu.