Riepu izvēle I 11

 
Atis Jansons, „Latvijas Avīze” | 15.janvāris 2014 10:12

Jautājums no mūsu pasta. „Kāpēc 16 collu riepas ir  tik ievērojami dārgākas par 15 collīgajām?”

Šis kungs, manuprāt, ir trāpījis taupīgas un saprātīgas riepu izvēles problēmu pašā viducī. Un tajā apmulsis. Dabiski – jo migla, kuru mūsu prātos 21. gadsimtā ir pūtuši riepu un automobiļu ražotāji, tiešām ir bieza. Sākot jau ar mērvienību, kura lietota jautājumā.

Colla – angļu garuma mērs. (25,4 mm mums pierastajā sistēmā.) Tātad 16 collu ritenis ir „lielāks” par 15 collu?  Nekā nebija. Tās collas ir diska ārējais (jeb riepas iekšējais) diametrs un nekādā veidā nerāda būtisko riteņa izmēru – rites diametru. Tas paliek praktiski nemainīgs lielām līdzīga izmēra un funkciju auto grupām jau daudzus gadus. Gandrīz gadsimtu.

 1906. gada Opel Phaeton (9 ZS) riteņa diametrs bija 820 mm, 1924. gada Lieferungswagen (jau 30 ZS) – 765 mm. Septiņdesmito gadu leģendas Manta GT (saukta arī par Melno maģiju, 105 ZS, 188 km/h) ritenis gan samazinājies par gandrīz sprīdi (590 mm), bet tālāk šī tendence neiet. Deviņdesmito gadu Omega brauc uz 635 mm diametra ratiem, un šis (no 57 līdz 65 cm) tad arī ir un paliek praktiski visu mūsdienu „vieglo” automobiļu riteņu diametra zona. Lielāki riteņi tiek lietoti vienīgi specializētiem sliktu ceļu auto (70 līdz 80 cm – gluži kā vecā gadsimta sākumā).

Diska izmēri joprojām tiek doti collās. Kāpēc? Es, godīgi sakot, skaidri nezinu. Ja variet pateikt priekšā – atrakstiet! Šā vai tā – 12, 13, 14 utt. collas. Un 5, 6, 7 utt. platumā. Ja riteņa rites diametru uzskatām par prioru, attiecīgā auto dzinēja, transmisijas, piekares konstrukcijai vienīgo atbilstošo (GoodYear PR speciālisti pat saka, ka visa auto uzbūve tiekot pakārtota izvēlētajam ritenim), diska izmērs var pieaugt vienīgi samazinoties riepas profīla augstumam un palielinoties platumam. Daži piemēri ieskatam.

Mazā klase

Riepas apzīmējums      Diametrs (mm)

185/65     14                      596

195/55     15                      595

205/45     16                      590

 

Kompaktklase

195/65       15                  635

205/55       16                  631

225/45       17                  634

 

Mazie „apvidus auto”

205/65       16                  673

225/55       17                  679

245/45       18                  677

 

Standarta komplektācijā uzstādīto riteņu un riepu izmērs (tabuliņā katrai klasei pirmā rinda) ir optimālais, tas ir kompromiss starp aktīvās drošības (citu sauktas par “sportiskumu”) prasībām pēc stabilitātes vilkmē, bremzēšanā, pagriezienos (zemāka profila un platākas riepas) un pretējām degvielas ekonomijas, piekares nepārslogošanas, mierīgas, “pilsoniskas” vadāmības un komforta īpašībām, kuras iegūst uzstādot vieglāku, nedaudz šaurāku, nedaudz augstāku, mīkstāku un maigāku riepu. Tas ir zelta vidusceļš, uz kura, manuprāt, vajadzētu palikt un turēties.

Tā pirmā atbilde kungam, kurš svārstās starp 15 un 16. No jautājuma gan nav īsti saprotams – gatavojas viņš no praktiskā mazākā skaitļa doties uz skaistāko, „stilīgāko”, vai otrādi. Pirmajā gadījumā es saku – nē!!! Un priecājos, ka cena viņu bremzē. Otrajā – atbalstu saprātīgu ideju, bet esmu spiests sarūgtināt. Nav jau šī atkāpšanās tik vienkārša, ja domāts nav savlaicīgi, konkrēto auto izvēloties. Nu vajadzīgi citi riteņu diski. Gluži iespējams, ka tādus jūsu auto nemaz tik vienkārši nevarēs uzlikt – traucēs lielie bremžu suporti utml. Auto ražotājs un pārdevējs būs parūpējušies, lai jūs no „lielcollu” un „zemprofīla” lamatām izkļūt nevarētu.

Ja joprojām esat tik naivi, lai domātu, ka viss tā sauktais „tehnikas progress” no tā virzītāju puses ir nesavtīgs un godīgs – maz jūs mazlietiņ žēl. Turpiniet maksāt par vienu no spilgtākajiem 21. gadsimta auto pseidouzlabojumiem, kurš izņemot skaistumu (manuprāt – apšaubāmu) nedod neko. Ja nepietiek ar manu personīgo pieredzi un viedokli – pavandieties internetā. Tur var atrast, piemēram, autoritatīva izdevuma „Car and Driver” (ASV, Kalifornija) vērienīgu testu, kurā dažādos veidos dzenāts VW „Golf’ ar riteņiem sākot no standarta 195/65 15 līdz pat 19 collu 35 procentiem. Visos testa rādītājos, izņemot šķērsstabilitāti pagriezienā (kur rezultāts ir 0,83 pret 0,87) un bremzēšanu (130 pēdaas pret 126), uzvar standarta riepas. Tās ir ātrākas ieskrējienos, tās ir klusākas, tās – protams – ir taupīgākas degvielas patēriņā (ja īpaša interese par skaitļiem, variet mēģināt tos salasīt pievienotajā prezentācijas slaidā).

Ko iegūsiet, palielinot diska izmēru? Pagriezienu, kurš normāli būtu braucams ar 60 km/h, kuru ar standarta riteņiem bez riepu kaukšanas varējāt izbraukt ar 100 km/h, nu ņemsiet klusu un ar 120. Vai vajag? Kāda tam jēga, ja neesat sacīkšu trasē?

Atceros – kādreiz ar šādu praktiķa filozofiju spīdzināju vienu ekskluzīvu riepu tirgoni. Šis padomājis atteica – manam klientam ir vienalga, kā tas auto brauc. Galvenais – kā izskatās...

Ko zaudēsiet? Naudu. Skaitļi, kurus atradu, salīdzinot (patreizējos ziemas riepu) piedāvājumus Latvijā (internetā), ir gandrīz šokējoši. Pieminētā 196/65 15 „premium” klases riepa maksā aptuveni 75 latus (akcijās dabūjama par 50). Pieliekam collu – attiecīgi 125 un 80. Divas collas – jau 190 lati. Par vienu riepu. Un tās vēl nav 19 collas. Tajā plauktā riepu komplekta cena ir vismaz „štuka”...  Apvidus auto kategorijā labu zemprofīla (19 – 20 collas) riepu komplekts var maksāt pat 2000 latus.

Bet ja murgaini lielas summas maksājot iegūtais ritenis turklāt vēl smags (tikai ļoti dārgi šī izmēra diski ir vieglāki par standarta izmēra „bleķiniekiem”) – nauda ir burtiski izmesta miskastē. Vēl sliktāk - tā var kļūt pat bīstamam, ja braukt īpašnieks iedomāsies tā, kā auto marka sola. Un arī tad, ja dārgais komplekts būs jau nodilis, bet jaunam pēc krīzes naudiņas vairs nebūs.

Jā, gandrīz piemirsu. Jautātājs gribēja zināt, kāpēc tās lielākās collas ir dārgākas. Tehniski ekonomisku pamatojumu nezinu un ražotāju lapās neatrodu. Varu vien minēt – kāpēc gan naudiņu neņemt, ja kāda smadzenes ir pietiekami saskalotas, lai to lepni un dāsni par šiku atdotu?

Foto: Auto akadēmija

 
Visi komentāri
 
as 15.janvāris 2014 10:38
5 0 Atbildēt

Sassodīti laba info!!! Man bija aizdomas, bet nu tam kāds uzrakstīja apliecinājumu! Labs!

darklight 15.janvāris 2014 21:58
0 2 Atbildēt

Vienu aspektu gan autors nav apskatījis - automašīnas klīrensa pacelšanu. Ja šādā gadījumā negrib braukt ar ļodzīgiem baloniem, tad atliek tikai lielāka diametra disks. Bet visā visumā labs raksts.

Juris Knāķis 16.janvāris 2014 9:17
0 0 Atbildēt

Godātais Ati Janson, jums tur kļūdiņa ieviesusies - viena colla ir 25.4 CM, nevis MM! :-)

Principā jau viss ir pareizi, turklāt ar augstāka profila riepām ir jūtami komfortablāka braukšana. Tā arī braucu

ar pēdējiem auto - vasarā 195/65-15, ziemā 185/70-14, iemesla sūdzēties nebija...Ja netēmē uz ekstrēmiem režīmiem, tad nekādi profila augstumi zem 65 nav vajadzīgi, toties rokas pulksteni var neņemt nost :-)

Jānis 16.janvāris 2014 9:29
1 1 Atbildēt

Aijaijai Juri. Nu tak parēķini pats, ko uzrakstīji. Ja ņemam manus 16" diskus un sareizinām ar ar Tevis pieminētajiem 25.4CM, tad sanāk, ka man diska diametrs ir 406CM t.i. 4 metri. Tu kaut ko nejauc??? :)

Redaktors 16.janvāris 2014 11:12
0 0 Atbildēt

Paldies, Juri! Atis tiešām bija komatu ielicis nevietā. Colla ir nevis 2,54, bet 25,4 mm (tagad rakstā izlabots). Un tas nekas, ka kļūda ir arī Tavā komentārā - komats tur vietā, bet mērvienība aplama. Nesaspringsim - visiem gadās kļūdīties...

aansis 16.janvāris 2014 11:37
2 0 Atbildēt

Riepas izmērs vienmēr ir bijis viens no maniem mīļākajiem raksturlielumiem. Vai kāds var nosaukt vēl kaut vienu objektu, kura izmēri tiek mērīti trīs dažādās mērvienībās?

Jautājums par to, kādēļ aploces diametru joprojām mēra collās, ir nepilnīgs... To nešaubīgi derētu papildināt ar jautājumu, kādēļ tai pašai riepai platumu mēra milimetros un augstumu procentos :)

aansis 16.janvāris 2014 11:38
3 0 Atbildēt

oi... vēl aizmirsu... kapēc riepai, uz kuras ir "sadrukāta" kaudze tekstu, ir problēmas mistiska ātruma indeksa vietā gluži vienkārši norādīt pieļaujamo maksimālo ātrumu?

anonimikis 16.janvāris 2014 11:56
0 0 Atbildēt

14 collu riepas nu jau sāk palikt dārgākas par 15-niecēm.

TDIOTS 16.janvāris 2014 16:21
0 0 Atbildēt

Bišķ' pārspīlēts ar riepu cenām , arīdzen iraid :) 19' ' Hakka7 tika iehavotas pa ls220gab , 21' Conti Croscontact UHP pa ls270 gab . Pa 2kls komplektam, gribēdams nevari izpildīties ....

Crankshaft 17.janvāris 2014 10:46
1 0 Atbildēt

Redaktors

Paldies, Juri! Atis tiešām bija komatu ielicis nevietā. Colla ir nevis 2,54, bet 25,4 mm (tagad rakstā izlabots). Un tas nekas, ka kļūda ir arī Tavā komentārā - komats tur vietā, bet mērvienība aplama. Nesaspringsim - visiem gadās kļūdīties...

=====================

Dziļi atvainojos, es laikam tobrīd darīju vairākus darbus reizē, tāpēc vietām samainījās mērvienības :-)

aansis

Riepas izmērs vienmēr ir bijis viens no maniem mīļākajiem raksturlielumiem. Vai kāds var nosaukt vēl kaut vienu objektu, kura izmēri tiek mērīti trīs dažādās mērvienībās?

====================

Trīs? Collas + mm, kaut kā trīs nesanāk...jeb tu profila augstumu arī pieskaiti?

Jautājums par to, kādēļ aploces diametru joprojām mēra collās, ir nepilnīgs... To nešaubīgi derētu papildināt ar jautājumu, kādēļ tai pašai riepai platumu mēra milimetros un augstumu procentos :)

===================

Vispār jau bija laiki, kad , piemēram, uz BMW lika riepas ar

metriskās sistēmas izmēriem, piemēram, TD 230/55/ZR390 :-) Ja tādu auto atstiepa uz šejieni, bija pilnīga avārija, jo

lietotas ar uguni atrast nevarēja, bet jaunas baisi dārgi maksāja. Nu tad lidoja lūžņos arī diski un tika meklēti collīgie :-)

Riepas platumu un "sēžas" diametru collās norādīja / norāda

(piem. velosipēdiem) tīri tradicionāli, neaizmirsti, kas izgudroja pneimatisko riepu :-) Vēl pirms WW1 angļu dunlop esot saražojis ap 80% visu pasaules riepu :-) Arī PSRS riepu izmērus collās norādīja līdz pat 1970. gadiem, atceries Moskviča riepas 6.45-13 vai VAza riepas 6.15-13.

Metriskais platuma apzīmējums plašāk ieviesās līdz ar radiālo riepu uzvaras gājienu. Vienulaik pat bija nerakstīts princips, ka diagonālajām rakstīja visu collās, radiālajām milimetros :-)Procentus profila augstumam lieto tāpēc, ka tā ir ērtāk! :-)

aansis

oi... vēl aizmirsu... kapēc riepai, uz kuras ir "sadrukāta" kaudze tekstu, ir problēmas mistiska ātruma indeksa vietā gluži vienkārši norādīt pieļaujamo maksimālo ātrumu?

==================

Vieglāk atcerēties vienu burtu, nekā ātruma ciparus + mazāka presformas gravēšana :-) Gan būsi ievērojis, ka dažādu burtu un ciparu indeksu izmantošana konkrētu bet garu apzīmējumu vietā vispār tehnikā ir ļoti izplatīta. Tā teikt "detaļa ar izmēra klasi B ir savietojama ar 02 / 03/04

izmēra klases detaļām" :-) Tīri ērtībai!

Vlkpc 22.janvāris 2014 20:44
0 0 Atbildēt

Pilnīgi piekrītu Atim, tagad zināšu par reāli veiktiem testiem.

Vēl varu papildināt, ka neejošie izmēri ir dārgāki arī to mazākas tirāžas dēļ. Kādēļ mazās klases pakāpeniski ir aizgājušas no 165/80R13 uz 185/65R15? Galvenie autoražotāju apsvērumi:

- tērauds ir lētāks par gumiju (15" ritenis satur mazāk gumijas)

- 'aļņu' testi

- estētiskais

- ātrumi pieaug, vajag arī apstāties, lielākos diskos var atrasties lielāki bremžu diski un trumuļi.

Par tērauda/gumijas proporciju ritenī kāds iebildīs, ka tas ir pārdesmit eiro uz mašīnu. No sīkumiem salasās, tieši šī paša iemesla dēļ dažas markas ir izmantojušas 24V sprieguma elektrosistēmu (jo lielāks spriegums, jo mazāka diametra vadi nepieciešami, ietaupās krāsainais metāls).

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Ar 120 000 eiro vērtības kritumu – Vācijā pārdod Audi ar V12 dīzeļa dzinēju 33

Pirms 12 gadiem šī automašīna maksāja 145 000 eiro, tagad īpašnieks to gatavs atdot par 23 800 eiro. Lasīt vairāk

 

TV AUTO ZIŅAS TESTĒ: 1000 ZS un 2 sek. līdz 100. Porsche Taycan.(+VIDEO) 3

Lai gan uzlabotais Porsche Taycan ārēji izskatās ļoti līdzīgs oriģinālajam, tas uzlabots pilnīgi visos parametros, un, kas svarīgi, visās modeļu versijās, ieskaitot paaugstināto Cross Turismo. Ar atjaunināto Taycan TV Autoziņas iepazinās testa braucienā Spānijā, tostarp arī Monteblanko ātrumaplī. Lasīt vairāk

 

Bankrota ēnā - Fisker izziņo milzīgas atlaides; klienti dusmīgi 20

Bankrota priekšā nonākušais ASV elektroautomobiļu ražotājs Fisker paziņojis par iespaidīgām atlaidēm savai produkcijai, kas dažos gadījumos sasniedz 24 000 dolāru. Lasīt vairāk

 

Policija un mediķi informēs par bezatbildīgai elektroskrejriteņu vadīšanai veltītu kampaņu "Ātrākais, kā nonākt slimnīcā" 17

Valsts policija un mediķi trešdien plkst.11 informēs par kampaņu "Ātrākais, kā nonākt slimnīcā", aģentūru LETA informēja policija. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti