Lēnāk brauksi, tālāk tiksi? 46

 
Atis Jansons, „Latvijas Avīze” | 17.janvāris 2014 11:23

Vēlreiz dažas improvizācijas par tematu „cik ātri braucam?”. Iepriekšējo publikāciju komentāru ierosinātas.

To komentāru, kuros kategoriskā formā izteikti, manuprāt, apšaubāmi apgalvojumi. Atļaušos paplucināt trīs ātruma kritiķu grupas.

Pirmā saka – ne ātrums dodot būtisku laika ieguvumu, ne lēnums zaudējumu. Un viņiem ir taisnība, ja runājam par Rīgu. Lielpilsētas blīvajā satiksmē tiešām nekur nevar aizskriet. Aktīvo kolēģu izlēcieni pāri nepārtrauktām ass līnijām, garām man un citiem, kuri jau tā nebrauc 50, bet 60-70 km/h, nedod gandrīz neko. Mēs tāpat atkal esam visi kopā nākamajā satrēgumā, pie nākamā sarkanā luksofora. No Imantas līdz Juglai kaut cik būtisku minūšu skaitu varētu salasīt vien tad, ja brauktu superaktīvi. Pēc operatīvā transporta (kuri – atgādinu – arī liek cienīt un saudzēt citus) vai bandītu likumiem.

Būtisku laika vinnestu nedod arī ĻOTI LIELI ātrumi ārpus pilsētas. Starp 130 km/h, kurus par maksimālajiem pat ļoti labos ceļa apstākļos atzinusi visa Eiropa, un 180 km/h starpība ir tikai 7,6 sekundes uz kilometru jeb 22 minūtes trasē Rīga – Ventspils. Maz tam ekspluatācijas izdevumu un nervu slodzes pieaugumam, ko prasītu šāds lidojums. Turklāt – vidējo 180 nav iespējams realizēt bez kriminālas rīcības Spuņciemā, Pūrē, Ugālē.

Bet skaitļi iznāk pavisam citādi, ja salīdzinām ātrumu 109 km/h (maza soda iespējas mazas), kuru Latvijas ceļos jau desmitiem gadu izmanto tūkstoši steidzīgāko braucēju, un 70 km/h, līdz kuram gribētu nolaisties piesardzīgāki. Starpība jau gandrīz 20 sekundes kilometrā. Trīs kilometros minūte. Līdz Ventspilij stunda. Atpakaļ vēl viena. Un tas jau ir belziens pārvadājumu un darījumu ātrumam, loģistikai, bez kuras 21. gadsimta biznesam neiztikt. Divas stundas līdz Ventspilij, stunda tur, divas atpakaļ – esi atgriezies darba laikā, paspēj sagatavoties nākamās dienas skrējienam. 3+1+3 (atpakaļceļā droši vien iznāks vēl vairāk, jo uznāks tumsa) – strādā virsstundas, aplaupi ģimeni... 

Tādēļ aicinājums pirmajiem – neaizmirstiet, ka ceļš pirmkārt ir transporta artērija, visu tik ļoti gaidītās ekonomikas attīstības darba zona, nevis kultūras un atpūtas parks.

Otrie šausminās par jebkuru trīsciparu skaitli spidometrā. „Tie kretīni, kuri apdzen ar 109...”, „tie pašnāvnieki, kuri nesas ar 130...”, „arī 95 km/h ir noziegums...”

95 km/h tiešām bija „ekstrēms” - pirms 60 gadiem, kad mans tētis tos izspieda no „Moskvič 401” (25 ZS motors, šauri un cieti riteņi, amortizatori – kas tas tāds?). 109 km/h bija ļoti  bīstams ātrums, ja ar tādu ziemā paslīdēja (ziemas riepas – kas tās tādas?) Volga GAZ-21, kurai stūres rats no atdures līdz atdurei bija jāgriež gandrīz piecreiz. 130 km/ h 20 gadus vēlāk pavisam normāli un stabili gāja mans pirmais rallija auto – „zaporožec”. Šodien pasaulē būvē „ģimenes” automobiļus, ar kuriem bez piepūles (un paliekot savā ceļa pusē) Mordangas rallija ātrumposmu var braukt ātrāk nekā to 80. gados ar sporta VAZ-2103 spēja Latvijas čempioni. Arī 200 km/h ar labu 21. gadsimta auto daudzos Latvijas ceļu posmos nav nekas „ārprātīgs”  vai superbīstams. „Auto akadēmija” pirms dažiem gadiem nodrošināja policijas mācību kursu, kura programmā bija šādi braucieni operatīvā transporta vadītājiem. Reāli un droši. Ja vadītājs dzelžaini spēj ievērot virkni īpašu noteikumu, kuru nav CSN grāmatiņā. Bet visai grūti, ja tā nav dažu minūšu ilga eksperimentāla epizode. Un – kā secinājām augstāk – ikdienā nevajadzīgi, kā amorāla izprieca kategoriski noraidāmi.

Bet šausmināšanās par jebkuru solīti virs 90 arī nav vajadzīga.  Pat likums – APK – jau gadu desmitus +20 km/h ārpus apdzīvotām vietām uzskata par maznozīmīgu pārkāpumu, kuru soda ar brīdinājumu (ja situācija nav bijusi citiem bīstama) vai pavisam nelielu naudas sodu. Pat ātruma kontrolētāji (izņemot fotoradaru laiku) vienojušies (neoficiāli) audzināšanas darbu sākt virs šīs robežas. Mainīt šos, manuprāt, loģiskos un satiksmes drošībai nekaitīgos principus? Es balsotu „pret”. Drīzāk vajadzētu neoficiālās pielaides (smalki sakot – tolranci) beidzot uzlikt uz papīra. Dot tām likuma spēku. Skaidrot un popularizēt. Kāpēc? Lasiet trešo iedaļu.

Ko nozīmē – „iekļauties plūsmā”? Šo aicinājumu dzirdam bieži. Tie, kuri „plūsmā”, esot labie. Drošība garantēta. Izlēcēji – sliktie.

Blefs. Jo (objektīvi) „plūsmai” Latvijas ceļos nevajadzētu būt. Gandrīz nekur. Paldies Dievam vēl ne.

Kā tad tā? Tā - nav blīvuma (density). Gandrīz nekur (LVC uzskaites punkti – www.lvceli.lv) transporta līdzekļu skaits nesasniedz to līmeni, pie kura īstai plūsmai (vairāk kā 10 transporta līdzekļi vienā trases kilometrā) vajadzētu veidoties. Tam vajag (laikam jāsaka – nevajag) vairāk nekā 1000 auto stundā (ja vidējais ātrums 90). Mums ir no 100 līdz 500. Tikai atsevišķās vietās (tuvāk Rīgai) blīvuma slieksni sasniedzam (un tur rātni braucam lēnāk – tā liecina tie paši LVC dati).

Un tā ir mūsu laime. Saprātīgs, drošs ātrums rada mazāk kļūdu un retāk nonāvē, nekā citu tuvums. Tie aizsedz skata plašumu, tie prasa pastiprinātu, paplašinātu uzmanību. Tas nogurdina, ved pie kļūdām...

Oponējiet, ja gribiet un variet. Manuprāt, vajadzētu slavēt un veicināt to braucēju rīcību, kuri (iespējams, limitu reizēm nedaudz pārsniedzot) pēc iespējas ātri izjauc mākslīgi (ar iebaidīšanu, ar lēnuma slavināšanu) radīta blīvuma veidošanos. Citādi - viens lēnais sabremzē otro, pielīp trešais. Un mēs paši esam izveidojuši  blīvumu astoņi auto simts metros. Blīvumu, kurš būtu drošs tikai trīsjoslu „autobānī” Vācijā.

Lēnāk brauksi... Nav jau tik vienkārši, diemžēl. Gudrāk brauksi – tad gan tālu tiksi.

Ieskatam Latvijas paradumos pievienoju LVC „skaitītāja” (neredzams, „brīva plūsma”) datus no Ventspils šosejas 169. kilometra. 2013. gads.

 

Ātrums

0-70

70-90

90-100

100-110

110-120

120-130

130-150

150-180

180-....

Total

Janvāris

 

4189

31117

13194

5538

1572

401

146

15

4

56176

Februāris

 

3690

28780

13231

6156

1709

472

180

10

4

54232

Marts

 

3091

30852

17216

8590

2578

738

237

33

11

63346

Aprīlis

 

2589

29330

17404

9669

3258

884

362

34

3

63533

Maijs

 

3016

31942

20002

11517

3926

1169

442

50

5

72069

Jūnijs

 

3193

33895

21719

12631

4413

1257

456

47

8

77619

Jūlijs

 

3839

40677

24894

14176

4808

1440

548

78

19

90479

Augusts

 

3993

45099

26697

14789

5171

1430

575

59

10

97823

Septembris

 

2814

31748

20350

11664

4172

1263

466

38

6

72521

Oktobris

 

2770

31111

20019

11874

4181

1238

451

45

3

71692

Novembris

 

2767

30562

18116

9744

3247

911

286

29

4

65666

Decembris

 

4947

30551

16365

8403

2474

683

246

20

4

63693

 

Kopā:

40898

395664

229207

124751

41509

11886

4395

458

81

848849

 

Procenti

4,8

46,6

27,0

14,7

4,9

1,4

0,5

0,1

0,0

100,0

 

 
46 Lasīt visus komentārus → Populārākie komentāri
 
aansis 17.janvāris 2014 14:09
8 3 Atbildēt

Vispār jau raksts bija tieši par to, ka nepieciešams domāt. Un ja to izdara kaut nedaudz, tad kļūst skaidrs, ka atļautais ātrums pašos pamatos ir visnotaļ vārgs mēģinājums pietuvoties kaut kādam vispārinājumam. Viens un tas pats ātruma ierobežojums ir spēkā naktī putenī līkumā un saulainā vasaras dienā taisnā, pārskatāmā ceļa posmā. Uzskatīt kaut ko tādu par absolūto patiesību un izpildīt burtiski ir absurdi no satiksmes drošības viedokļa.

Diemžēl mūsu valstī paklausība likuma burtam, nevis garam, ir vispārēja sērga. Saukt par noziedniekiem un "medīt" pārkāpējus ar 95km/h ir tikpat jēdzīgi, kā VID gatavot un sūtīt ierakstītu vēstuli par 0,05Ls nodokļu parāda piedziņu. Abos gadījumos sabiedrība kopumā vairāk zaudē, nekā iegūst.

anonimikis 17.janvāris 2014 11:35
7 3 Atbildēt

plūsmas nav, bet tūlīt atkal atnāks agresīvie un kauks, ka lēnie neiekļaujas plūsmā.

Arī ja plūsma šiem tomēr rādās, LV ceļu skaitītāja tabula rāda, ka tās ātrums ir 70-90 :)

rt 17.janvāris 2014 13:38
7 5 Atbildēt

Neaizmirsīsim, ka atļautais ātrums ārpus apdzīvotām vietām ir LĪDZ 90 km/h! Un neviens likuma pants neliek to pārsniegt.

p.s. autoram gan slikti, ja virsstundas neapmaksā...

 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Arī kā sedans - Volkswagen Passat Ķīnai

Jaunākais Volkswagen Passat Eiropā ir pieejams tikai universāla modifikācijā, taču Ķīnā to var nopirkt ar sedana virsbūvi. Lasīt vairāk

 

Brāļi Lielbārži izcīna pirmo uzvaru Pasaules čempionātā Portugālē

20. un 21. aprīlī Portugālē, Alqueidão, “Torres Novas” trasē aizvadīts Pasaules čempionāta pirmais posms blakusvāģu motokrosā, kur savu pirmo uzvaru šajā seriālā izcīnīja Daniels Lielbārdis un Bruno Lielbārdis. Lasīt vairāk

 

Busiņa šoferis zaudē tiesības (+ VIDEO) 22

Busiņa šoferis brauc pa kreiso malējo joslu un bloķē ātrāk braucošos, bet, kas vēl ļaunāk, vienā brīdī viņš apstājas un iet izskaidroties ar Audi vadītāju. Lasīt vairāk

 

Ieķeras “gāzes” pedālis - Tesla aptur Cybertruck piegādes un atsauc visus 3878 eksemplārus 16

Tesla uz vairākām nedēļām apturējusi Cybertruck pikapu piegādes klientiem, kamēr tiks novērsts ārkārtīgi bīstams defekts. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti